Be My Lovely Follower

Sunday, June 8, 2014

Kuih Sri Muka aka Pulut Sekaya Simple

Huh bercinta betul nak update blog. Mungkin zaman blogging macam dulu2 dah nak berlalu kan. Aku tengok kawan2 lajn pun sama gak dah suam2 kuku mengupdate. Even banyak isu yang boleh diketengahkan dalam blog tapi malas kan nak mengarang.
Live masih sama. X de banyak berubah. Yang berubah satu je bentuk badan aku ha..ha..nape eh sebab aku tengah sarat preggy skang ni..kalau ikut due lagi 3 minggu nak meletup. Dah x larat sangat rasa. Memang tiap kali pregnant aku dapat rasa badan jadi x kuat macam mula2 ngandung dulu. Mhngkjn faktor peningkatan usia kot.
Eh banyak pulak nak bercerita sekali menulis. Actually nak up cerita pasal pertama kali aku buat kuih sri muka ni. Alhamdulillah menjadi. Dulu arwah mak aku buat kuih jual. Tapi sayangnya aku x sempat nak menuntut ilmu tatkala mak pergi masa usia aku 13tahun..masa tue mmg x terfikir langsung pasal hal2 rumahtangga ni. Sedih tau sebab satu pun aku sempat blaja dari arwah mak. Time2 preggy macam ni kalau teribgin terpaksa la aku buat sendiri kalau x tentu dah manja ngan mak..korang yang masih ada mak hargailah mereka k..mood sedih ni.
Nasib la jugak pakcik google banyak membantu. Kira macam pengganti mak aku la jugak disamping bakat terpendam dalam diri kot..ha..ha..yer la mak aku kan pandai buat kuih so anaknya mesti la berbakat jugak kan..pui angkat bakal sendiri.
Aku nak share la resepi mudah sri muka yang pasti akan jadinya kalau buat. Jom kita view. Resepi cilok kat pakcik google je.
Resepi simple kuih sri muka aka pulut sekaya orang utara panggil
Bahagian bawah
2 cawan beras pulut rendam satu jam atau setengah jam kalau guna pulut susu
2 cawan santan cair
Satu sudu teh garam
2 sudu teh minyak masak
Bahagian atas
1 cawan tepung gandum
1 1/2 sudu besar tepung jagung
2 cawan santan pekat (guna santan kotak je)
150 ml air dikisar bersama 5-6 helai daun pandan
Garam secukup rasa
Satu biji telur ape2 size la
Sedikit pewarna hijau..x letak pun x pe warna air daun pandan lebih neutral.
Cara2
Bahagian atas
Campurkan santan cair, garam, dan minyak masak gaul sebati dan masukkan pulut..kukus selama 1/2 jam atau sehingga masak. Setelah masak mampatkan pulut tekan2.
Bahan atas
Sementara tunggu bahagian bawah masak. Sediakan kepala aka bahagian atas. Campurkan 2 cawan santan pekat, jus pandan, garam, telur, dan tepung blender sehingga sebati dan tiada bintilan tepung. Tuang kedalam pulut yang dah masak dan kukus lagi 1/2 jam atau sehingga masak. Siap untuk dihidang. Tunggu betul2 sejuk baru potong. Sedap lemak dan manis..


0 comments: