Be My Lovely Follower

Thursday, August 12, 2010

Masak sendiri VS beli kat bazar Ramadhan - Yang mana lebih baik n jimat

Untuk pengetahuan korang bulan puasa ni bosa aku bg pelepasan balik awal iaitu pukul 4.00 petang tapi tak de maknanya aku kena balik kul 4 gak sebab mr hubby balik 4.30 so tetap kena gak tunggu dia. Aper kaitan balik awal dengan tajuk yer. Banyak kaitan gak la. Bila balik awal maka aku sempat la nak sediakan juadah berbuka dengan air tangan sendiri he..he..

Semalam hari pertama puasa aku ngan mr hubby just beli je kat bazar, teramasuk la adik ipar aku pun beli gak tapi tempat yang berbeza. Ok berbalik kepada tajuk entry ni.. totally semalam kami habis almost 30 ringgit untuk makanan berbuka sahaja setiap org. Aku beli nasi tomato n mee sup kat syakil = RM7, Mr hubby lak beli Nasi Ayam + Roti John = RM 7 dan adik ipar aku lak beli kua teaw + soya + hati ayam masak kicap kot = RM8. So total semua = RM22. Jumlah 22 ringgit tue kalu aku beli bahan mentah n masak banyak benda gak dapat kan. Pas tue lak kalau masak boleh makan sampai sahur lak tue kan. Sangat2 jimat dan yang paling penting dijamin kebersihan n rasa pun ikut kesedapan rasa kita kan.

Disebabkan skang ni umah aku kat batu caves masih belum ada peti ais maka aku terpaksa la beli bahan2 mentah hari2. Tapi tak per aku lebih rela masak dari laburkan kat bazar hari yang belum tentu diaorg masak sedap kan. Tapi bukan bermaksud tak leh beli langsung cuma bukan hari2 ok. Kalu setakat kuih muih tue boleh la nak beli. Pengalaman aku sepanjang beli kat bazar Ramadhan ni, kadang2 kita tengok macam best n sedap jer mkanan tue tapi bila makan mmg tak sedap pun..aku masak lagi sedap he..he..

So korang lak macam ner..Sila2 la bagi komen ye...

5 comments:

alyyani said...

fiza, alya dgn wan mmg sedar bila masuk bulan puasa belanja mesti lebih sebabnya beli juadah kat bazar la. tp tu la, kesempatan nak masak sendiri tu takde. sampai rumah je da nak berbuka. so alya prefer masak dari membeli. sebab kalau dah ke bazar tu laju je duit dalam wallet habis kan? wah banyak nye syakil makan!

Fieza said...

Betul cakap alyya. Kalau fiza yang sorang anak ni kadang2 tak sempat nak masak apatah lagi alyya. Mmg office our kul 4.30 dah balik tapi tak kan nak balik tepat2 kul 4.30 kan. Campur jam lagi kul 6 baru sampai umah..hu..hu..so solution kena beli jugak la kan

Khawarizmi said...

Abg Mi tak puasa pun.. Hehe.

wanie @ suzie said...

wani lak mmg kompem ari2 masak.lagipon balik kul4.umah lak 10 minit pon da sampai.masa banyak.mmg jimat masak kat umah.kalau beli barang basah rm 100 leh tahan sampai 2 minggu.tp kalau dah xsempat nak masak nak buat mcm mana kan.

Fieza said...

naper tak puasa ni mi..

Wani: Wani kan diet, so mmg la kena masak, terjamin tahap kesihatan tak gitu kan..