Be My Lovely Follower

Tuesday, August 24, 2010

Tart Nenas Gulung ( Guna Minyak Jagung Daisy)

Nak buat Post ketiga untuk hari ni. Actually aku dah start buah kuih raya skang ni. Korang dah buat ke. Last week aku dah buat almond london tapi lum celup coklat. Nanti aku upload gambar k. So plan minggu ni nak wat tart nenas la. Aku nak try guna resepi yang tak guna butter tapi guna minyak jagung jer. Resepi ni aku ambik dari blog Kak Fiza Nordin. Resepi asal katanya dari Chef Liza Zainol.

Bahan A
110g tepung gandum
60g tepung naik sendiri
50g tepung jagung
30g tepung kastad
30g gula aising
1/2 sk serbuk penaik
1/2 sk kulit oren - diparut (tak letak)

Bahan B
1 biji kuning telur - Gred B
1 sk air ais (pakai air suam jek...)
1 sb air oren (aku letak oren sunquick)

Bahan C
*140-160g minyak jagung daisy (aku letak 140g saje)
*1/8 sudu garam (aku letak 1/2 sk)
* campur kedua-dua bahan dan kacau sehingga garam larut

Cara-cara :-
1. Campur kesemua bahan A dalam mangkuk - putar selama 1 minit dengan kelajuan perlahan. Edit - aku campurkan semua bahan dan gaul dengan senduk supaya semua bahan bercampur. 2. Masukkan bahan B dan putar lagi.
3. Akhir sekali masukkan minyak jagung Daisy dan garam ke dalam adunan tepung - sebatikan. Edit - Aku masukkan semua bahan B dan bahan C sekali. Gaul sekali je hingga bahan2 sebati dan membentuk doh.
4. Adunan tadi dimasukkan ke dalam acuan tart dan picit memanjang, lebih kurang 4cm-5cm.
5. Jem nenas dibentuk bujur dan diletakkan di atas tart dan digulung kemas.
6. Sapukan telur glaze dan hias dengan kepingan gula berbunga (aku tak letak kepingan bunga ni).
Bakar pada suhu 170c selama 25-30 minit.

To sahabat semua yang nak buat kuih raya, hope leh guna idea ni. To Rina oven baru dah ada kan so jom buat kuih raya k...semangat oven baru. Hi..hi..

2 comments:

r|nA @ ja|j|na said...

hikhik, rina takde mixture plak..tape², boleh aje pakai manual kan..resepi ni boleh try nnti ni..

Fieza said...

fiza pun nak try..nampak tart ni macam gebu sangat. Ada gak version guna minyak sapi