Be My Lovely Follower

Friday, October 29, 2010

Family Planning atau dalam istilah melayu baku perancang keluarga

    Tajuk tak hingat tue. Aku pasti zaman skang ni semua orang akan buat benda ni kan. Macam2 cara nak planning yang boleh kita buat termasuk la merancang secara semulajadi. Bagi aku sendiri, since lahirkan Syakil tambah2 secara ceaser aku tak berani nak plan sendiri. Aku takut terbabas. Lepas jer habis pantang, aku ambik pil perancang untuk BF mom iaitu Noriday. So far ok sebab mmg susu tak kering. Tapi after aku berhenti bf syakil masa tue tak silap 6 bulan sebab production kurang disebabkan syakil ni bukan direct feeding tapi minum ikut botol. So aku gagal jadi pumping mom untuk tempoh lama. Maka aku cari alternatif baru untuk merancang.
     Mula2 nak ambik injection or implan tapi tak jadi coz aku takut side effect lak nanti. Selepas dipertimbangkan semua jenis pil aku memilih yasmin coz banyak maklumat aku cari Yasmin tak menyebabkan kenaikan berat badan dan kulit kita makin cantik. Mmg terbukti pil Yasmin mmg ok seok la harganya. Yup aku akui Yasmin agak mahal iaitu RM42 sekotak sebnayak 21 biji. Aku on Yasmin agak lama hampir 1 Year gak la. Tapi kan aku perasan 1 perkara bila makan pil perancang ni mood aku untuk ehem2 tue agak kurang best. Tak terasa sangat kenikmatannya. Mr hubby pun perasan. Ni problem besar gak. Aku tak pasti la korang yang makan pil ada effect macam aku ker tak tapi bg aku lain orang lain kesannya.
    Maka aku mula membuat research baru untuk mencari kaedah perancangan keluarga yang lain. Aku n mr hubby masih tak yakin untuk plannig sendiri. Bukan tak nak tambah anak lagi tapi aku nak rest at least 2 tahun yakni tempoh berehat yang terbaik bagi ibu ceaser kan. And finally aku buat keputusan untuk cuba MAB (Maajun Anggun Bistari). Keputusan dibuat selepas banyak maklumat dicari pasal MAB ni. Mula2 mmg Mr Hubby agak tak yakin dengan Maajun ni boleh jadi pil perancang. Yer la berasaskan herba jer kan. So aku pun terang la yang MAB hanya bertindak berdasarkan suhu yang mana bila makan MAB suhu kat tinggi yang menyebabkan sperm tak leh hidup. Tapi syaratnya tak leh sip makan la.
    So bermulalah rutin aku makan MAB sama macam makan pil gak. Kesan MAB kat aku biasa jer cuma mmg kalu kearah kasih sayang suami isteri tue mmg super power la. N so far aku tak ngandung.Aku start makan MAB January 2010 sampai la minggu lepas aku decide nak stop dulu sebab aku dah ready nak menambah ahli baru dalam keluarga. Skang ni bila bukak mana2 blog ramai sungguh yang preggy. Teruja aku ha..ha..Aku harap dapat gak join list new baby 2011. Walaupun plan awalnya 2012 tapi aku rasa tak sabar lak nak preggy lagi ha..ha..Selepas usaha memujuk mr hubby tue pun. Hope ader la rezki kami kali ni. Doa2kan yer. So korang lak kongsi la pengalaman family planning ngan aku ek.

Ni pil Noriday
 Ni lak MAB

Pil Yasmin

Ni lak impian aku..Baby Gurl

3 comments:

♥cikmOt♥ said...

owhhh saya memang titip beratkan family planning...ingat nak amik implan...tapi takut plak berat badan mendadak naik...
so skang rancangn sendiri...dan kurangkan aktiviti bersama...
takut weoooo kalu lekat lagii...ohhh tidakkkk

r|nA @ ja|j|na said...

rina dari lepas salinkan echa mmg tak makan ape² pil perancang..kitaorg plan sendiri² aje, tp penah lewat period 3 minggu, sgtlah cuak masa tu, hikhik..iyelah, mase tu echa lom setaun pon lagi..

wah, semoga hajat nak tambah ahli baru tercapai ye fieza..syakil pon dah nak masuk 2taun kan..nnti rina menyusul plak ye, :P

Fieza said...

Cik Mot: Yup fiza setuju. Skang ni mmg family palanning sangat penting tapi bukan sebab kita tolak rezki Allah tapi zaman skang ni taraf hidup makin tinggi kan.

Rina: InsyaAllah Rina. Aa bulan depan dia cukup 2 tahun. Lagipun skang ni dia suka sanagt dengan baby. Kalau tanya nak ker baby msti jawab nak nye.