Be My Lovely Follower

Friday, January 7, 2011

Penoreh Getah Skang pun leh pakai kereta mewah dan buat banglo..

Yes 1 admit. Aku adalah anak peneroka aka anak penoreh getah. Dengan hasil tue la ayah aku sara aku sampai masuk universiti. Tapi dulu harga getah tak la semahal skang ni. Dulu murah jer. Sebab tue ayah aku cari alternatif kejer lain iaitu buat wirering umah orang. Walaupun hakikatnya getah sekerap itu baunya busuk tapi tue la yang akan bg kami makan dulu. Ayah aku selalu pesan yang busuk tue la duit. Kat Felda aku kami tak jual getah keping yang ambik susu pastue gelek tue tapi jual getah sekerap yang dah dua tiga hari motong atau noreh then baru kutip pg jual. Bau jangan cakap la. Bayangkan dah peram beberapa hari baru kutip hu..hu..
Sebagai anak felda kami bersyukur sebab ader gak harta pusaka tanah felda tue. So skang ni adik aku ambik alih noreh lak. Dia kata sekerap mahal, so buat masa skang ni dia mampu bayar motor dia dengan motong getah jer. Aku loaded lagi dengan nada riak bgtau aku. Ayah aku dah tak larat nak naik bukit pg kebun getah tue. Dia kerap kena Asthma skang ni. Baru2 ni harga getah naik sampai 14 ringgit sekilo. Mmg sejarah tapi time tue hujan lak so nak motong pun tak boleh. Tue jer la kekangan penoreh getah kalau hujan jer pintu rezki pun tertutup la. Tapi setiap pekerjaan ader pasang surutnya kan.
Aper yang aku nak kaitkan ngan tajuk kat atas tue ialah dengan harga getah skang ni, peneroka felda mampu hidup senang. Since aku belajar, aku jarang ader kat kg sebab merantau. So bila sesekali balik kampung rumah peneroka felda dah makin advance. Semua dah jadi banglo gitu. Pendapatan mereka kadang2 mencecah 3 ribu sebulan kalau rajin menoreh pagi petang siang malam. Dan aper yang aku nampak beberapa tahun kebelakangan ni ramai gak budak2 muda balik kampung sebab mereka rasa menoreh getah pun leh dapat gaji macam makan gaji. Malah kejer separuh hari jer. Ader sorang kawan aku pakai honda n boleh bayar installment bulan2 600 hingga 700 dengan hanya menoreh. Malah dia minang anak org pun himpun duit menoreh getah jer. Hakikatnya dia ade degree. Aku kagum sebab dia sanggup kejer macam tue even ade education tinggi. Hmm ok la tue at least ader gak generasi penyambung untuk terus memartabatkan profession seorang penoreh getah kan. Walau hakikatnya geah sekerap itu bsuk aku tetap berbangga dapat hidup hari ni hasil dari pokok getah tau. Bangga jadi anak jati Felda.
Bangga jadi anak seorang penoreh

Note: Sampai skang ni aku tak pandai menoreh getah sebab ayah aku tak pernah ajar aku. Al-maklumlah anak perempuan sorang jer..he..he..

5 comments:

Anonymous said...

This website really has all the info I needed about this
subject and didn't know who to ask.
My website: mikokuno.jimdo.com

Anonymous said...

Hey there! Do you know if they make any plugins to help with SEO?
I'm trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I'm not seeing very good results.
If you know of any please share. Cheers!

Also visit my web blog molotovcocktailz.blogspot.fr
Also see my page :: adoptions

Anonymous said...

I was excited to uncover this web site. I want to to thank
you for your time due to this fantastic read!! I definitely loved every bit of it and I have you
book marked to see new stuff in your website.

my web-site http://gallandgumption.blogspot.fr/2011/12/fran.html

Anonymous said...

I was excited to uncover this web site. I want to to thank you for your time
due to this fantastic read!! I definitely loved every
bit of it and I have you book marked to see
new stuff in your website.

My site http://gallandgumption.blogspot.fr/2011/12/fran.html
my website > hotmail email settings android

Anonymous said...

An outstanding share! I've just forwarded this onto a friend who has been doing a little homework on this. And he actually bought me breakfast because I discovered it for him... lol. So allow me to reword this.... Thank YOU for the meal!! But yeah, thanks for spending time to talk about this issue here on your website.

my web-site; http://www.calvarychapelkorean.com/?mid=allworship&category=171&listStyle=list&document_srl=3359