Be My Lovely Follower

Thursday, January 27, 2011

Psychology Kasih Sayang Dengan Anak-anak

Semalam macam biasa on the way nak pegi kejer dengar radio Selangor FM motivasi pagi. Topic yang dibincangkan pasal kasih sayang keluarga. Pentingnya kita sebagai ibu bapa terapkan kasih sayang dalam diri anak2 sejak dari diaorg kecik lagi. Kita sebagai parent kena pastikan anak2 merasa kebahagiaan dan kasih sayang dalam keluarga. Contoh yang motivator tue bagitahu tunjukkan kemesraan suami isteri di depan anak2 macm manja2 suami isteri dan dari situ timbul hormat anak2 sekaligus diaorang akan rasa kebahagian sebuah keluarga. Tapi kalau nak manja2 tak leh lebih2 la nanti jadi role model tak elok lak kan. Aku sebenarnya mengaku kaedah ni adalah mainan psychology yang baik untuk anak2 sebab aku dah try. Contohnye kalau aku ngan mr hubby baring2 peluk2 sket si Syakil msti datang gak kat kami sambil peluk sayang mama. Masa tue aku rasa msti dia dapat belajar something yang dia ader family dan rasa bahagia dan dihargai. Tapi berbalik2 kepada perihal manja2 depan umum ni aku teringat sesuatu. Kalau oarng2 tua dulu2 mmg pantang kalau nak manja2 depan2 orang ni kan. Tak sopan kata diaorg. Tapi diaorg tak tahu tue adalah psychology dan terapi kasih sayang yang terbaik. Zaman skang minda dah terbuka cuma terpulang kepada kita sama ada segan atau malu ker tak nak buat macam tue. Setakat ni penerimaan keluarga mertua dan keluarga aku sendiri jenis tak kisah kalau anak menantu nak manja2 pun janji ader had la. Tak kan nak bercium depan orang ramai lak kan. Itu dah lebih. So per kata nanti balik rumah korang try manja2 ngan hubby korang n tengok respond anak2 k...

Keluarga bahagia impian setiap orang kan...

0 comments: