Be My Lovely Follower

Friday, April 15, 2011

Blended Orange Cake - Simple, Easy, dan yang penting sedap..

Semalam petang berkobar-kobar semangat nak pegi pasar malam. Main objective nak cari buah limau. Sebab aper semangat nak buat kek yang sangat mudah dan kos yang sangat murah aku rasa. Pasar malam kat Tamana Garing Utama ni dekat jer. Jalan kaki jer sampai. So objektive terlaksana coz ade jual limau 9 biji 5 ringgit ok la kan. So aku pun beli la RM5. Dan bila pegi pasar malam biasa la msti habis gak paling kurang 10 or 20 ringgit. Dan semalam jugak hari malas masak seantero. Jemu weh makan masakan sendiri jer hari2 so kena gak beli luar kan.
Baliknya tak tunggu dah terus buka buku resepi kesayanganku dan mulakan proses nak membaking ha..ha..Sangat tak sabar sebab kek ni sangat2 mudah aku rasa. So tak sabar nak tengok hasilnya. Dan akibat kekalutan tue maka aku tersalah sedikit resepi maka jadilah kek yang sangat manis he..he..So sebelum tue jom view dulu resepinya yang aku ambik dari kak fida my resepi. Thanks kak untuk resepi yang sangat best. 

Bahan-bahan ( loyang 9 inc )

  • 1 bji buah limau
  • 1 cawan minyak
  • 2 cawan gula halus
  • 3 biji telur
  • 2 cawan tepung gandum*
  • 1 sb baking powder* ( *diayak bersama )

Cara-cara

  1. Cuci buah limau,potong dan buang biji dan urat putih di tengah2.Potong lagi buah limau kecil2 bersama kulitnya sekali.Masukkan kedalam blender bersama,minyak,gula dan telur dan kisar hingga halus.
  2. Tuang bahan yang dikisar kedalam mangkuk dan masukkan campuran tepung sedikit2 sambil dikacau sebati.
  3. Tuangkan adunan kedalam loyang yg beralas dan gris.
  4. Bakar pd suhu 170C selama 40 min hingga 1 jam atau hingga masak. 
See mudah kan. Tak payah mixer bagai. Tak perlu butter bagai. So komen aku lepas buat kek ni better kurangkan gula 1 cawan jer ( Semalam aku tak guna gula halus tapi guna gula pasir sebab silap baca arahan..he..he..). Kek ni sangat sedap, gebu dan tak terasa pahit pun even blend sekali ngan kulit limau. Bagi aku sesaper yang tak pandai buat kek pun msti jadinya buat kek ni. Believe me ok. So kengkawan selamat mencuba yer.
Ni hasil kek yang manis semalam hu..hu..Pas ni leh try lagi..

0 comments: