Be My Lovely Follower

Thursday, October 16, 2014

Kek coklat moist sedap sangat ( Anis Coklat Moist Kek )

Kek coklat seperti ramai sedia maklum kek yang paling senang nak buat dan paling sedap nak makan. Aku dah try macam2 version kek coklat moist actually. Ada yang sedap ada yang aku buat x jadi dan macam2 version la. Selalu aku paling giveup kalau kek aku bantat jadi muak la nak makan. Mmg sangat2 frust la. Tapi aku x pernah serik mencuba.

Baru2 ni ada lebihan toping cheese leleh aku buat minggu lepas. Pikir punya fikir nak buat ape maka dapat la idea nak buat coklat moist kek je la. Sebab aku skang ji x de mixer nak buat kek pukul memukul ni. Rosak gara2 buat roti sarang lebah hu..hu..

So aku start google nak cari resepi kek coklat yang baru lak..boring dah resepi lama..selalu setia ngan coklat moist kek munira baharom je. So aku jumpa la satu website ni yang katanya resepi ni resepi tuan punya anis coklat moist kek yang glomour tue. So berkobar2 la diri ni nak try sebab bg aku coklat kek anis tue mmg sedap pun. So pas godek2 semua yup kek ni menepati anak tekak aku yang comel ni he..he.. so dibawah akh kongsikan resepinya eh.

Kek coklat moist anis

Bahan A
1 cawan air/susu cair or segar
1 cawan serbuk koko
1 cawan minyak
1 cawan gula halus atau 3/4 cawan gula pasir
1 cawan susu pekat
2 biji telur
Esen vanila sket

Bahan B
1 cawan tepung
1/2 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh soda bikarbonat
Semua bahan ayak bersama

Cara
Masak semua bahan A kecuali telur hingga semua larut dengan api sederhana. Kemudia telur dikacau sekali supaya sekata kuning dan putih kemudian dimasak sekali bahan A tadi. Kacau rata. Kemudian masuk bahan b kacau bg rata. Tutup api dah kukus adunan selama 40 minit hingga 1 jam.

See semua bahan2 hampir sama dengan mana2 kek coklat cuma yang bezanya semua bahan dicampurkan kat atas dapur yang ada api kan..hasil kek sangat moist dan sedap...selamat mencuba sahabatku semua. Senang mudah dan pantas kan. Semudah 123 je.

0 comments: