Be My Lovely Follower

Wednesday, November 10, 2010

Cuti Hujung Minggu Yang Panjang

Hari ni dah Rabu but aku baru ada masa nak update blog kesayangan hamba ni. Hmm cuti ni tak der aktiviti best sangat. Al maklumla la skang ni asal petang jer hujan asal hujan jer petang. So bila hujan jer maka kaki pun malas nak melangkah keluar rumah tapi lebih selesa melangkah masuk bilik tido ha..ha..Nasib la dah duduk umah teres maka tak la bosan sangat kami anak beranak.

Hari Jumaat
Deepavali Days just stay kat rumah. Membasuh baju yang bertimbun. Al Maklumla basuh baju semiggu sekali jer. Then mengemas rumah n mengemop lantai semua. Rumah ni kalau tinggal seminggu tak duduk pun idak habuknya sangat tertahan. Kalau balik tue msti kaki jadi hitam nye. Dah la tiles umah aku warna putih lagi la nampak kekotorannya. Pagi aku masakkan char kuew teaw(betul ke aku eja. hentam jer la). So lunch aku masak lambat sikit lagipun mmg plan nak masak simple2 jer hari ni. Dah settle semua kejer aku start masak untuk lunch. Menu simple kami ikan sardin masak sambal kering + sayur lemak kobis..Hujan2 makan mac
am tue pun dah kira sedap sangat. Aku bila duduk umah jer mula la nak masak macam2 so fikir punya fikir n selongkar semua buku resepi maka aku decide nak buat ni
Gambar ehsan pak cik google jer..Aku nye tak sempat ambik gambar
Aku guna resepi ni mmg menjadi ambik kat blog ummi

PAU RESEPI YANI

Bahan-bahan:- ( 8 biji )
• 300g tepung gandum/tepung pau

• 2 sudu kecil baking powder
• ¼ sudu kecil garam
• 160-165g air suam
• 2 sudu kecil yis kering
• 2½ gula halus
• 1sudu besar lemak sayur
• Inti secukupnya (kaya, kacang merah, kelapa atau sebagainya)

Cara-cara
  1. Masukkan tepung, baking powder dan juga garam. kacau biar serata.
  2. Campurkan air, yis kering dan gula dalam bekas lain. kacau biar gula larut.
  3. Masukkan no.2 ke dalam no.1. Uli sehingga hampir licin.
  4. Masukkan pula lemak sayur. Uli sehingga licin dan lembut. Buat bentuk bulat. Letak di dalam mangkuk. Tutup dengan tuala lembab. Biar doh kembang sehingga 2 kali ganda.
  5. Utk uji naik ke tidak..Taburkan sedikit tepung di atas doh. Tekan dengan jari. Kalau tinggal lubang, maknanya doh dah naik. (untuk proses 1 - 5, akak gunakan BM jek...hehee..mmg sangat elok jadinya)
  6. Tekan-tekan untuk keluarkan angin. Bahagikan kepada 8 bahagian. Buat bentuk bulat. Rehatkan selama 10 minit.
  7. Ambik sebiji doh, ratakan diatas tangan dan letaklah inti ditengahnya. Tutup rapat-rapat.
  8. Apabila dah siap isi inti, biarkan dalam 5 minit. Bila dah nampak naik sikit, bolehlah kukus.
  9. Kukus dengan api kuat selama 15~20 minit.. Masa tengah kukus jangan buka penutup kukusan. 
Nanti korang leh try..mmg lembut jer pau ni. So kenyang la kami anak beranak..Aku guna Inti kaya yang beli tue jer..

Hari Sabtue
Hari ni dah janji ngan orang nak pasang astro kat umah. Aku duk sini dah dekat 4 bulan tapi baru nak pasang piring tue.Ni pun sebab tv tue teruk sangat tv tue even pasang area. Hubby request nak makan sup tulang maka gigih la aku rebus tulang tue awal2 pagi lagi supaya lembut kan. Orang astro datang dalam kul 11 macam tue. Pagi Sabtue tue sebenarnya ada satu benda buruk terjadi bukan kat aku tapi kat jiran aku. Sian kat dia. Pagi tue husband dia mintak reverse kete coz nak bawak kuar van yang diaorg sewa. So masa bawak kuar ok tapi masa nak masuk tue jiran aku tue mayb terlebih tekan minyak n tak sempat pusing stereng maka dia melanggar pagar n tembok rumah. Teruk gak keter tue remuk sampai tak leh jalan. Benda nak jadi nak bat macammana. tapi biasa la orang lelaki akan salahkan perempuan kan. Tapi aku respect giler ngan abg Rizal aka suami jiran aku tue. Dia langsung tak marah wife dia. Sabar tul. Gamabr aku tak sempat nak snap lak.
Tengahhari tue aku ajak orang yang pasang Astro tue pasang astro tue lunce sekali kebetulan masak banyak. Menu of the day Sup tulang power + Tempe, tahu n ikan bilis sambal goreng..fuh mmg menambah makan.
Dalam kul 3 macam tue aku cakap kat mr hubby dah bosan duduk umah so ajak dia kuar. Syakil pun happy jer ajak kuar. Destinasi kami Pekan Rawang jer..Jalan2 kat Maidin n hari2 then pg tesco. Jadi la hilangkan bosan. Lagipun hujan nak pi taman pun tak leh.
Even kuar dekat2 jer balik dekat2 kul 7 gak. Masa on the way balik nampak Pelangi. Dah lama tak nampak kan. So aku sempat snap gambar sekeping dua.




Hari Ahad
Hanya berehat dirumah. Kemas rumah dan memasak. Antara yang aku masak hari tue adalah:
Siakap 3 rasa untuk lunch
Roti kismis (tak baper menjadi pun)
N bubur pulut hitam coz tekak nak makan
Apam lenggang untuk syakil
Bubur pulut hitam
 Roti kismis yang tak aper nak lembut
 Apam lenggang versi fiza
 Syakil dan papa
Siakap lupa nak ambik gambar lak..Kalau duduk umah aku msti suka masak. So mr hubby kejer makan jer la sampai badan jadi belon. Tapi anaknya susah sanagt mau makan sampai badan dah tinggal sekeping je..Sekian aktiviti cuti kami.


0 comments: